Informacje Ogólne o Pompach Wtryskowych


Silnik o zapłonie samoczynnym, zwany także silnikiem wysokoprężnym, to silnik bardzo podobny wyglądem do silnika iskrowego, jednak różniący się od niego zdecydowanie zarówno pod względem systemu zasilania, jak i spalania paliwa. Został on wynaleziony przez Rudolfa Diesla w roku 1982 i od tego czasu ciągle jego różne materiały konstrukcyjne zostały przetestowane, głównie pod kątem technik bezpośredniego wtrysku paliwa do cylindra.

Etapy Działania Silnika

Etapy działania tego silnika to: ssanie, sprężanie, praca, ekspansja i wydech.

W czasie pierwszego etapu – ssania, w wyniku przesuwania się tłoka pod ciśnieniem cylinder napełniany jest powietrzem, a następnie albo zamyka się zawór ssący w silnikach czterosuwowych, albo przesłania się kanał dolotowy w silnikach dwusuwowych. Kolejnym etapem jest sprężenie, w którym powietrze w cylindrze w wyniku wzrostu ciśnienia do 3055 atmosfer (znacznie wyższego, aniżeli ciśnienie w silnikach niskoprężnych, z zapłonem iskrowym) uzyskuje bardzo wysoką temperaturę, dzięki czemu następuje wtrysk paliwa przez urządzenie wtryskowe, a następnie przez pompę wtryskową pod dużym ciśnieniem (tzw. hydrauliczny system wtrysku paliwa) w pobliże górnego martwego punktu i jednoczesny zapłon. Energia uzyskiwana w trakcie spalania, przesuwa tłok do dołu, a gdy znajdzie się on w pobliżu dolnego martwego punktu, następuje otwarcie zaworu wylotowego i gazy spalinowe wypychane są z cylindra do otoczenia przez układ wydechowy.

W silniach, umieszczonych w obecnie większości działających samochodach osobowych, paliwo wtryskiwane jest pośrednio najpierw do komory wstępnej, komory wirowej, gdzie jednocześnie funkcjonują zwykłe świecie żarowe, których rozgrzanie się do czerwoności ułatwia zapalanie samochodu podczas zimna; z kolei w samochodach ciężarowych występuje z reguły wtrysk paliwa bezpośredni do komory spalania w tłoku.

Typowa instalacja paliwowa w samochodzie z silnikiem z zapłonem samoczynnym składa się z następujących elementów: pompa wtryskowa, wtryskiwacze, regulator prędkości obrotowej, pompa zasilająca, filtr paliwa, zbiornik paliwa, przewody wysokiego oraz przewody niskiego ciśnienia.

Każdy z tych elementów odgrywa bardo ważną rolę w całym układzie, w tym także pompy wtryskowe. Ogólnie układ ten działa w ten sposób, iż najpierw pompa zasilająca zasysa paliwo, doprowadzając go ze zbiornika najpierw do filtra, a potem do pompy wtryskowej, która z kolei odmierza określoną dawkę paliwa i przewodami wysokiego napięcia tłoczy go do wtryskiwaczy. Nadmiar paliwa odłożony we wszystkich kolejnych elementach układu, tj. w filtrze, pompie wtryskowej, czy też wtryskiwaczach, spływa na końcu przewodami przelewowymi do zbiornika. Ilość funkcji, jakie ma wykonać pompa wtryskowa świadczy o jej precyzyjności i skomplikowanej konstrukcji, a także dużym znaczeniu, jaki odgrywa w całym układzie zasilania.

We wspólnej obudowie z pompą wtryskową znajdują się następujące jej podzespoły:

  • pompa łopatkowa, jest to urządzenie, które zasysa paliwo ze zbiornika do wnętrza pompy wtryskowej;
  • zawór sterujący, znajdujący się w górnej części pompy wtryskowej, którego zadaniem jest odprowadzenie nadmiaru paliwa oraz odpowietrzanie pompy;
  • pompa wysokiego ciśnienia, która zajmuje się tłoczeniem paliwa pod dużym ciśnieniem i jego odpowiednim rozdzielaniem do wtryskiwaczy;
  • urządzenie regulujące porcję wtrysku, a jednocześnie zajmuje się w tym mechanizmie ograniczaniem prędkości;
  • zawór przesuwny, który sterowany jest dźwigniami, bądź cięgłami połączonymi z pedałem gazu oraz mechanizmem odśrodkowym;
  • regulator kąta wyprzedzenia wtrysku, który sterowany jest ciśnieniem paliwa w sposób proporcjonalny, tj. im wyższe obroty, tym wyższe ciśnienie i kąt wyprzedzenia zwiększa się;
  • filtr paliwa, niezbędny, bowiem zabezpiecza pompę wtryskową przed zanieczyszczeniami przedostającymi się ze zbiornika paliwa. Jest on umieszczony na przewodzie, którym paliwo dostarczane jest do pompy, a sam składa się z kanałów umożliwiających jego swobodny przepływ; szczelne połączenie filtra zapewnia uszczelka, a po zebraniu się zanieczyszczeń w specjalnych kieszeniach, filtr należy wymienić.
Pompy Wtryskowe - Informacje, Diesel, Usterki, Naprawa

Pompy Wtryskowe – Informacje, Diesel, Usterki, Naprawa